De-a lungul celor 40 de ediții organizate, etapa clujeană a cunoscut nu mai puțin de 17 nume învingătoare, dintre acestea remarcându-se cele ale lui Titi Aur, Bogdan Marișca sau Simone Tempestini
Cu o activitate sportivă impresionantă, Bogdan Marișca obținea victoria la ediția din 2021 depășindu-l astfel pe colegul său de echipă, Simone Tempestini. Totuși, prezența ambilor piloți pe lista de înscrieri de la Raliul Clujului Star Lubricants powered by PMA 2022 poate să egaleze balanța victoriilor dintre cei doi sau poate s-o încline mai mult în partea veteranului clujean.
Bineînțeles, nu trebuie să-l uităm pe Sebastian Barbu, care intră în lupta clujeană pentru a-și apăra poziția de lider al clasamentului la zi, dar nici pe Dan Gîrtofan, care deși vine după două ultime sezoane în care nu a performat la nivelul său obișnuit pe fondul problemelor medicale și al bugetului, brașoveanul mai are resursele necesare pentru a produce o surpriză.
Totuși, dacă revenim la recordurile stabilite de câștigătorii probelor clujene ajungem la un clasament impresionant, cu piloți care s-au impus la Raliul Clujului chiar și de 5 ori sau mai mult decât atât. Pentru a înțelege mai bine despre ce vorbim, ne întoarcem la primele 4 ediții organizate în perioada 1975 și 1981, prima ediție fiind câștigată de nimeni altul decât Mihai Mureșan cu Dacia 1100. Au urmat alte două ediții, în ’78 și ’79 când victoriile i-au revenit lui Árpád Szalai cu Dacia 1300, în timp ce la supremația etapei clujene din 1981 a revenit primul câștigător al probelor clujene, Mureșan, însă cu Dacia 1300. Au urmat apoi 5 sezoane în care Raliul Avram Iancu, actual al Clujului, a lipsit din calendarul competițional, ca în 1987 echipajele să revină la start, câștig de cauză având Ioan Comăniciu cu Dacia 1300. Practic, a fost ultima etapă în care supremația modelelor produse la Pitești a rămas neîntreruptă, întrucât odată cu ediția din anul imediat următor, Cornel Pasculescu avea să câștige etapa cu Oltcit-ul 1129.
Începutul ultimei decade a secolului XX avea să-i aducă lui Constantin Aur prima victorie clujeană, legendarul pilot român reușind să câștige la volanul Peugeot-ului 205 GTi. De atunci și până în zilele noastre, Raliul Clujului, sub diferitele denumiri, nu a lipsit din Campionatul Național de Raliuri decât în anul 1996. Astfel, în ’91, victoria îi revenea lui Ludovic Balint, brașoveanul aducând din nou pe prima poziție un model Dacia. Anii ’92 și ’93 au fost „rezervați” de un alt brașovean, Dorin Toma obținând victoria de fiecare dată la volanul Opel-ului Kadett. Revenind la modelul autohton produs la Pitești, ne dăm seama că ingineria românească a fost la un nivel înalt și în anii ’90, întrucât în 1994, Ștefan Vasile obținea prima și singura sa victorie absolută pe probele clujene, cu ce altceva decât cu o Dacie, modelul 1325. Anii de glorie ai tinerei Dacii de atunci au apus odată cu victoria din ’95 a aceluiași Constantin Aur, aflat la volanul nemțoaicei Audi S2. Fără etapă organizată în 1996, în anul următor bârlădeanul devenea cel mai de succes pilot la Raliul Clujului de până atunci, obținând a treia victorie, cu modelul Toyota Celica. Doar că, cu aceeași mașină cu care el obținea a doua victorie clujeană, Dorin Toma îl egala la capitolul victoriilor clujene în anul imediat următor. Deja dublu campion național absolut la acea vreme, cu titluri câștigate în ’95 și ’97, Titi nu a putut sta impasibil la egalarea performanței sale, fapt pentru care, începând cu anul 1997 și până în 2001 a fost de neoprit în cucerirea probelor clujene, reușind ca în numai 11 sezoane să ajungă la cifra 7 în ceea ce privește victoriile clujene absolute. Fie că a fost vorba despre mașinile menționate anterior sau Fordul Escort și Seat-ul Cordoba WRC, Aur a știut să le exploateze la maximum, atingând încă de atunci un record care și în zilele noastre stă în picioare.
Totuși, în 2002 s-a găsit cineva care să oprească dominația bârlădeanului, acesta găsind în persoana lui Dan Gîrtofan un adversar pe măsură. Brașoveanul s-a impus la capătul ediției din anul mai sus amintit, aducând pe cea mai înaltă treaptă a podiumului un model Mitsubishi Lancer Evo V. La 9 ani distanță de la debutul său în raliuri (1994), primul campion mondial profesionist din istoria boxului românesc, Mihai Leu devenea campion național absolut și la raliuri, cu Ciprian Solomon în dreapta sa. În atingerea acestei performanțe a contribuit și victoria etapei clujene din același an. În sezonul imediat următor, Gîrtofan a revenit pe probele clujene cu o nouă victorie, însă cu o nouă mașină – Seat-ul Cordoba WRC. Pentru a doua oară organizată sub numele actual, Raliul Clujului a fost cucerit în 2005 de omul „casei”, Bogdan Marișca fiind cel mai rapid datorită modelului Mitsubishi Lancer Evo VII. Au urmat apoi alți doi ani în care cei doi rivali de pe probe și-au împărțit victoriile de la Cluj, cu Gîrtofan câștigător în 2006 și desigur, Marișca învingător în 2007. Doar că, anul 2007, asemenea anului 1999, avea să fie martorul a două ediții clujene, și în timp ce echipajul clujean Marișca-Itu obținea victoria Raliului Clujului Mobil1, Titi Aur își adjudeca victoria Raliului Avram Iancu Ecomax ajungând astfel la 8 victorii clujene, o performanță ce rămâne neatinsă și la această oră. Sezonul 2008 avea să-l repete pe cel precedent cu două ediții organizate, în prima dintre ele – Raliul Clujului Mobil1 având câștig de cauză Claudiu David, în timp ce la Raliul Avram Iancu Ecomax, victoria îi revenea maghiarului Gergő Szabó, primul stranier câștigător al etapei clujene.
Anii 2009 și 2010 aveau să-i aducă lui Bogdan Marișca alte două victorii absolute, în timp ce ultima ediție organizată sub numele de Raliul Clujului (2011) înainte ca aceasta să capete numele de Transilvania Rally, în 2012, a fost câștigată de campionul aceluiași an, Valentin Porcișteanu. Și dacă tot am amintit de ultima denumire, câștigătorul primei ediții a Transilvania Rally a fost câștigată de campionul absolut al Ungariei din 2008, Csaba Spitzmuller. Triplu campion național absolut în țara noastră, Francois Delecour a cucerit doi ani la rând probele clujene, în perioada imediat următoare. La numai a 5-a prezență pe drumurile din Munții Apuseni (în 2015), Simone Tempestini obținea victoria etapei clujene, devenită în timp, una de casă pentru tânărul de origine italiană. Anul care avea să-l încoroneze campion mondial la juniori avea să-i mai aducă o victorie clujeană, Simone impunându-se și la capătul ediției din 2016. Imposibilitatea sa de a porni de la startul ediției din 2017 pe fondul unor defecțiuni tehnice la Citroën-ul DS3 R5, i-a făcut cadou victoria aceluiași Marișca, însă tânărul Tempestini a revenit mai puternic începând cu anul imediat următor, câștigând 3 ediții consecutive. Absența echipajului Tempestini-Itu de la ediția din 2021 a Raliului Clujului Mobil1 Star Lubricants a făcut ca victoria să le revină lui Bogdan Marișca și Sebastian Itu, cei doi revenind pe poziția secundă la capitolul victorii absolute pe probele clujene. Dacă este să sumarizăm, observăm că în vârful acestei ierarhii se poziționează Titi Aur cu 8 victorii, urmat de Bogdan Marișca cu 6 victorii, respectiv de Simone Tempestini cu 5 victorii, în timp ce Dan Gîrtofan și Dorin Toma ocupă a patra poziție la egalitate cu câte 3 victorii, lista fiind completată de Francois Delecour, Mihai Mureșan și Árpád Szalai cu câte două victorii. Alții care au obținut câte o victorie la Cluj sunt Valentin Porcișteanu, Csaba Spitzmuller, Gergő Szabó, Mihai Leu, Ludovic Balint, Ștefan Vasile, Claudiu David, Ioan Comaniciu și Cornel Pasculescu.
Partenerii principali ai evenimentului sunt: Star Lubricants, distribuitor autorizat al produselor Mobil 1, PMA Invest, Logitrust Impact, Top Market, Parsa Beauty, Toyota Cluj-Napoca, CELOT, VIVO! Cluj-Napoca.
Parteneri: CERT Transilvania, Cluj Arena, AEA Medical, Engels Bistro, Cricova, A 24, Gerovital, Coca-Cola
Partener safety: Safety.ro
Parteneri media: Radio Romania Cluj, ViaClujTV, RallyMax, Autoştiri.ro, Autorally, FanRally.ro, GP24.ro, 24auto.ro, Faclia, FireWeb.
Raliul Clujului Star Lubricants powered by PMA 2022 este organizat de C.S. Savu Racing din Cluj-Napoca, cu sprijinul Primăriei și Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca, Consiliul Județean Cluj și se desfășoară sub egida Federației Române de Automobilism Sportiv și a Ministerului Tineretului și Sportului, cu sprijinul Inspectoratul de Poliție Județean Cluj – Brigada Rutieră Cluj, Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Avram Iancu” Cluj, Inspectoratul de Jandarmi Județean și desigur, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere prin Direcția Regională de Drumuri și Poduri Cluj.
Credite foto: Edwin Keleti, Balázs Attila, sursă necunoscută